KOKA TERASE PAR 300 €


Mans lielākais recesijas ieguvums bija celtnieku dzīvojamais vagoniņš, ko nopirku bankrotējušas celtniecības firmas izsolē. Lai gan no ārpuses necils, iekšpusē tas ir aprīkots ar tualeti, virtuvi un divām kompaktām istabām, kā arī elektriskās apkures sistēmu. Tagad tas kalpo kā vasarnīca un gaida brīdi, kad tiks pārkrāsots, aprīkots ar lielākiem logiem un savests kārtībā.
Karkasa izturības noslēpums slēpjas Jura Novika grāmatā Būvdarbi izlasītā gudrībā par dēļu stiprības palielināšanu, kas tiek panākta saskrūvējot kopā vairākus dēļus ar nelielu dēļu starpliku palīdzību. Šo metodi nolēmu izmantot gareniskajām brusām, pie kurām tiks stiprinātas lāgas. Starplikas tika pieskrūvētas 60 centimetru attālumā viena no otras ar vienu skrūvi katra. Cauri viņām ar krietni garākām skrūvēm tiks stiprinātas lāgas.
Karkasa būvniecībā tika izlietotas 28 trīsmetrīgas 21 mm ūdensizturīgā saplākšņa loksnes. Katra no tām maksāja pusotru latu, kopā karkasa materiāli izmaksāja nepilnus septiņdesmit eiro neksaitot transportēšanas izmaksas. Skrūves karkasa sastiprināšanai maksāja vēl padsmit eiro.


Tomēr stāsts pagaidām nav par vagoniņu. Stāsts ir par terasi, ko ar draugiem uzbūvējām pagājušajā vasarā. 

Visilgāk notika pats projektēšanas un gatavošanās process. Sākumā bija jānoskaidro, cik liela tad terase ir vajadzīga. Platumu izvēlējos nedaudz šaurāku par pašu vagoniņu, bet garuma ziņā tā ir tik pat gara kā vasarnīca.

Jo pamatīgāku gribās terasi, jo lielākas ir izmaksas. Savukārt trase, kas šūpojās vai arī trešajā lietošanas gadā neglābjami satrupē, plānos neietilpa. Aptaujājot paziņas, kam jelkad ir bijis kāds sakars ar grīdu būvniiecībām, izkristalizējās viedoklis. Neviens gan nevarēja pateikt, cik biezām jābūt lāgām un citām nesošajām detaļām, tai pat laikā visi aptaujātajiem sakrita viedoklis, ka attālumam starp lāgām jābūt kā minimums 60 centimetiem, savādāk terases klājuma dēļi šūpošoties, būs jūras slimība, vemšana un nepadarīta darba sajūta. 

Projekts tapa brīnumainā aplikācijā Google Sketchup. Tā ir iegūstama bez maksas, pameklējiet šo atslēgvārdu. Programmai ir brīvi pieejamas videopamācības un tas ir neticami spēcīgs instruments mājamatnieka roksās. Pazīstu cilvēkus, kas ar šo aplikāciju savām vajadzībām ir projektējuši dzīvojamās ēkas.
Izmēģināju vairākus projekta variantus, līdz beidzot atcerējos, ka reiz Latvijas Finiera atgriezumu veikalā redzēju garenas bieza saplākšņa strēmeles. Tās arī nolēmu izmantot terases nesošā karkasa veidošanā. 


Terases pamati daļēji balstās uz tiem pašiem četriem keramzītbetona blokiem uz kuriem ir uztupināta mūsu vasarnīcas ēka. Savukārt terases priekšpuses balstīšanai nācās ierakt četrus jaunus keramzītbetona satabiņus. Šai vietā zem 30 centimetrus biezas augsnes kārtas atrodas mālaina smilts, pietiekami stabila, lai nebaidītos, ka stabiņi izkustēsies. Reljefs nav vienmērīgs, līdz ar to daži stabiņi atrodas nedaudz augstāk. Augstumu kompensēju saberot un noblietējot zem stabiņiem smilti. Pašu stabiņu līmeņošana vienā augstumā ir ķēpīga padarīšana. Es liku lietā vienu no saplākšņa dēļiem un nelielu līmeņrādi. Labāks, protams būtu vienkārši ļoti garš līmeņrādis, vai ar ūdeni pildīt scauruļu līmeņrādis tomēr diemžēl tādu parikšu nebija pie rokas.



Grīdas klājumam tika izmantoti zem spiediena impregnēti terases dēļi. Cena - aptuveni četri lati par kvadrātmetru, kopumā dēļu klājs nepilnus 22 m2 lielajai terasei izmaksāja aptuveni 120 eiro.


Vagoniņš pilda vasarnīcas funkcijas un tika iegādāts pat nepilniem 1000 eiro. No ārpuses skats visai industriāls, toties labi iet kopā ar kaimiņos esošā uzņēmuma arhitektonisko tēlu. Trūka tikai terases, uz kuras ļauties saules staru glāstiem.


Ar Google Sketchup palīdzību tapa terases rasējums. Terase daļēji balstās uz ēkas pamatu blokiem, priekšdaļai tiks ierakti četri jauni bloki. Karkasam tika iegādāti 3 metrus gari, 15 centimetrus plati 21mm ūdensizturīgā saplākšņa dēļi



Garākās sijas saskrūvētas no diviem saplākšņa dēļiem ar 15cm starplikām vietās, kurās stiprinās šķērsdēļi jeb lāgas. Sākotnēji šādas saliktas sijas bija plānots izmantot arī terases galos, tomēr būvniecības laikā no šīs idejas atteicos.


Šeit redzama savienojuma vieta kurā sijas saskrūvētas ar lāgām - lāgu notur divas garas skrūves.


Vispirms jāatzīmē terases dimensijas dabā. Ar šņorītēm un mietiņiem


Te noteikti noderēs kāds palīgs, kas paturēs mērlentas galu


Vietā, kur krustojas virves būs pamatu stabiņa ārējais stūris



Ja pie rokas nav gara laba līmeņrāža var izlīdzēties arī šādi. Beres  tika izraktas līdz smiltij. Staba augstuma nolīmeņošana ir ķēpīga, tomēr lai terase nebūtu šķība šo darbiņu ir vērts paveikt rūpīgi. Ja vajag - varam piebērt smilti arī mazliet klāt.


Kad stabi ierakti, tiem apber apkārt smiltis un noblietē. Ar kāju. Lai stabs labāk turētos, smiltis var apliet ar ūdeni. Mēs bez tā iztikām.


Nākamais darbs - saskrūvēt saliktās sijas. Veicam atzīmes ik pa 60 centimetriem, nozāģējam distancerus un skrūvējam kopā.


Šādi izskatās saskrūvēta sija


Karkass tiek būvēts no trijām daļām, daļu savienojuma vietas izskatās šādi. Skrūvējot klāt lāgas noteikti jāveic priekšurbumi - vajadzēs pietiekami garu kokurbi. Pretējā gadījumā skrūves saplāksni saplēsīs.



Saplākšņa sāni ir laminēti, tiem mitrums nevar kaitēt. Savukārt malas ir jānokrāso, te atkal bez palīgiem neiztikt.


Rāmja pirmā daļa ir vietā, savienojuma vietas balstās uz stabiem. Katra lāga pie sijas ir piskrūvēta ar divām 15cm skrūvēm. Vidējā skrūvīte notur vietā starpliku



Pēc brīža ir gatava rāmja otrā daļa


Un vidū iecelta rāmja trešā daļa. Apakša rāmim jau ir nokrāsota, atliek vien nopindzelēt augšpusi




Lai attransportētu kokmateriālus šādam projektam, ir vērts noīrēt piekabi. Tas būs lētākais variants, sevišķi, ja plānojat tikt galā pāris stundās. Sešmetrīgos dēļus kokmateriālu veikalā lūdzām pārzāģēt uz pusēm.


Skrūvējot grīdu jārēķinās, ka katrs dēlis pie katras lāgas būs jāpieskrūvē ar divām skrūvēm. Ja izmanto pašgriezošas kokskrūves, priekšurbumus nevajadzēs. Toties vajadzēs palīgus, un urbjmašīnas ar vairākiem akumulatoriem - baterijas šis pasākums ēd ka prieks


Lai taupītu materiālus un neradītu atgriezumus, dēļu savienojumiem izvēlējāmies šādu risinājumu. Pārbaudīts - nešūpojas


Kopā darbs prasīja divas laiskas sestdienas, bet 22 kvadrātmetrus lielā terase izmaksāja nepilnus 300 eiro, ieskaitot transporta izmaksas un uzkodas talceniekiem.
Jā - pateicoties pamatīgajam rāmim terase nešūpojas praktiski nemaz.

Materiāli:
Keramzītbetona bloki pamatiem - tuvējais būvniecības veikals
Maiss smilšu pamatu aizbēršanai - tuvējā smilšu skalotava
Ūdensizturīgi laminētā saplākšņa dēļi - www.finieris.lv
Zem spiediena impregnēti terases dēļi - www.ss.lv

6 komentāri:

  1. Cepuri nost. Kā ar grunti tik - baigi nestaigā tas viss pasākums uz pavasariem/rudeņiem?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Heh, paldies. Nē nekas nestaigāja šoziem vismaz ne.

      Dzēst
  2. Es gan teiktu, ka tie 4 ārējie stabiņi ir par maz. Prasītos vēl 3 ielikt starpās.
    Otra lieta - ja uz tiem stabiņiem nav plānots kaut ko vēl audzēt klāt, tad muļķīgi viņiem 3/4 atstāt ārpus un koka elementus balstīt tikai uz stūrīša nevis visa stabiņa. Nedod dievs arī kāds jaunēklis (un bildēs mēs redzam, ka Tev tāds ir) lecot no terases tuvu gar pašu malu, ar papēdi trāpīs uz stabiņa stūra.
    Trešā lieta - prasās arī kāpnītes. It kā neviens nav tizls un uzkāpt var tāpat, bet kaut vai kā dizaina elements.

    Lai veicas! Kaut vairāk letiņi šādus mazos DIY darbiņus dokumentētu un rakstītu internetā.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Tie stabi ārā ir dēļ potenciālā pakāpiena kā reizi. Jo trepes vajag, terase ir visai augsta. Bet vēl neesmu izdomājis konstrukciju.

      Man vēl ir pāris fīčas safotografētas, saņemšos aprakstīt un ielikšu te.

      Dzēst
  3. Superīgi, lai veicās tālākajos plānos!

    AtbildētDzēst
  4. Vai zem spiediena impregnētos terases dēļus papildus nav jāapstrādā (antiseptiķis, eļļa, laka, krāsa)? Un kā tas viss izskatās pēc 3 gadiem?!!

    AtbildētDzēst